Billettkontroll

Billettinntekter er viktig for finansieringen av kollektivtrafikken på Agder og nå øker vi antall billettkontroller.  Å ha en gyldig billett er en forutsetning for å reise kollektivt. AKT gjennomfører derfor kontinuerlig billettkontroller for å sikre at alle har en gyldig billett under reisen. 

Billettinntekter er ditt bidrag til spleiselaget

Hvor mye midler vi til enhver tid får av offentlige tilskudd og billettinntekter avgjør hvor mye vi kan bruke til produksjon/kjøp av kollektivtransport hos busselskapene på Agder. Billettinntekter utgjør ca 1/4 - 1/3 av grunnlaget AKT hvert år kan kjøpe kollektivtjenester for. Ditt bidrag gjennom å kjøpe billetter er derfor viktig for at vi skal kunne opprettholde nivået på kollektivtrafikken på Agder. For å sikre at alle har gyldig billett, gjennomfører vi hele året billettkontroller. Billettkontroller og gebyrer er hjemlet i våre Transportvilkår. 

Gebyrsatser

En billett må du enten ha kjøpt på forhånd eller senest når du går om bord på bussen. Det er eksempelvis ikke tillatt å spekulere i å kjøpe billett når du ser billettkontrollører på en holdeplass lenger fremme på ruten. Har du ikke har gyldig billett vil dette kunne medføre et gebyr på kr 950,- (eller kr 750,- hvis du betaler på stedet). Hvis du forsøker å ta "screenshot" eller lignende av din mobilbillett, vil dette kunne medføre et gebyr på kr 2 000,- Du risikerer da også i tillegg politianmeldelse for dokumentforfalsking. 

Slik betaler du gebyret

Billettkontrollørene har med utstyr slik at du kan betale med Vipps på stedet. Dersom du ikke kan eller ønsker å betale på stedet, får du en papirfaktura med kontonummer og informasjon om betaling. Betalingsfristen er 14 dager.

Har du mistet fakturaen? Ring oss på 177, så får du nærmere informasjon.

Klage på gebyr?

Vil du klage på gebyr du har mottatt i billettkontroll?

Gå til vårt kontaktskjema

Transportvilkårene

Reglene for billetter i Transportvilkårene sier at den reisende skal løse billett før eller ved påstigning og ha gyldig reisebevis under hele reisen (papirbillett, mobilbillett eller reisekort/skolekort). Det er den reisendes ansvar å ha gyldig betalingsmiddel ved kjøp av billett. Den reisende må selv kontrollere at han/hun har fått rett billett og vekslepenger.

Gyldig billett når du stiger på bussen

Billett og eventuell dokumentasjon ved krav på rabatt skal oppbevares under hele reisen og skal vises til sjåfør og kontrolløren. Den reisende sitt ansvar for å ha gyldig billett faller bort dersom det av tekniske årsaker hos AKT eller ved billettutstyret gjør at det ikke er mulig å skaffe seg gyldig billett. Hva som er gyldig billett og dokumentasjon ved krav på rabatt fremgår av gjeldende reglement for priser og rabatter.

Reisebeviset/billetten skal oppbevares under hele reisen og helt til den reisende har forlatt transportmiddelet. 

Hva er kravet til gyldig billett?

Enkelte reisestrekninger kan være så lange at overgangsreglene for billetter blir overskredet. Krav til gyldig billett er at billetten er gyldig ved siste påstigning på siste buss hvor du leser av billetten på bussens kortleser. Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.

Overgangsregler for ulike billettyper

  • Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. Enkeltbilletten er gyldig i 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone
  • Flexibilletten er gyldig i 60 minutter etter første påstigning
  • Periodebilletten gyldig for reise så lenge billetten er gyldig

Billettkontroll

Vi gjennomfører hvert år kontinuerlig billettkontroll på bussene på Agder. Billettkontroller foregår over hele fylket, på alle typer transportmiddel og ruter, i og i umiddelbar nærhet til transportmiddelet. Billettkontroller gjennomføres på ordinære busser og skolebusser og er basert på våre Transportvilkår. 

Hvordan reise med bussene i Kristiansand/Vennesla

På bussene i Kristiansandsområdet, hvor du kan gå på bussen på begge dørene, vil de gamle kortavleserne midlertidig bli tildekket. Har du en aktivert og gyldig billett kan du bare gå og sette deg (på et senere tidspunkt vil du kunne lese av saldo og restverdi på reisekortet på kortleserne). Skal du “starte” en billett på reiskortet ditt (eksempelvis kjøpt i nettbutikken), må du lese av/starte billetten på reisekortet på den nye kortleseren ved sjåfør første gang. 

Hvordan reise med bussene i resten av Agder

Utenfor Kristiansand/Vennesla, hvor du kun kan gå på bussen via fremdøren, må du lese av reisekortet på kortleseren eller vise mobilbillettens kontrollbilde/m QR-kode til sjåføren, hver gang du går på bussen. Dette gjelder også på korresponderende busser.

illustrasjon av passasjer som står utenfor en buss - Klikk for stort bilde

Hvordan foregår kontroll av reisebevis og tilleggsavgift

  • Kontrollpersonale og sjåfør har rett til å kontrollere reisebevis. Passasjeren har rett til å bli behandlet respektfullt. Kontrollen kan utføres av både uniformert og sivilt personale. Kontrollpersonalet skal kunne vise legitimasjon.
  • Reisende som ved kontroll ikke viser gyldig billett for påbegynt reise plikter å betale tilleggsavgift. Med påbegynt reise forstås at passasjeren er om bord i transportmidlet.
  • Tilleggsavgiften er på kr 950,- (eventuelt betaling med Vipps på stedet kr 750,-). Tilleggsavgiftene er fastsatt av Samferdselsdepartementet. Dette gjelder også reisende som benytter rabatterte billetter, og som ikke kan legitimere seg/vise gyldig studiebevis. Passasjeren plikter å oppgi korrekt navn, adresse og fødselsdato. Avbrytelse av reise ved kontroll fritar ikke for tilleggsavgift.
  • AKT har ansvaret for at billettutstyret er i drift. Dersom AKT er kjent med at utstyret er ute av drift, vil det ikke bli ilagt tilleggsavgift. Ved tvil om det av tekniske årsaker ikke har vært mulig for passasjeren å skaffe seg gyldig billett, vil en eventuell tilleggsavgift først bli ilagt etter at AKT har kontrollert det konkrete utstyret og funnet det i orden på det aktuelle tidspunktet.
  • Manglende innbetaling av tilleggsavgift vil bli purret opp og eventuelt innkrevet ved inkasso. For mindreårige under 18 år påløper ikke ekstra inkassokostnader, men foresatte vil kunne bli orientert om forholdet. Ved gjentatte tilfeller vil de foresatte kunne holdes ansvarlig for AKTs tap.
  • Reisebevis som er forfalsket eller blir misbrukt, eller som den reisende prøver å misbruke, vil bli sperret og kan trekkes inn av kontrollør mot kvittering. Misbruk eller forfalsking av reisebevis kan medføre anmeldelse til politiet.
  • Ved falsk eller forfalsket billett vil det bli utstedt gebyr på kr 2000,- og billetten inndras.
  • Kjøper du billett til andre på mobilen din må dere reise sammen, slik at du kan vise fram gyldig billett for alle. Dette gjelder ikke dersom du kjøper billett til andre som hentes opp på mottakerens mobil gjennom funksjonene som finnes i mobilappen for å kjøpe billett til andre.
Bilde som viser gebyr for ugyldig billett - Klikk for stort bilde

Spørsmål om billettkontroll

Nedenfor har vi samlet en del spørsmål og svar som du kan stå ovenfor ved en billettkontroll.