Hva er Reisegaranti?
Reisegarantien forplikter oss til å gjøre vårt beste for at du kommer fram til rett tid. Dersom det skulle oppstå forsinkelser eller annen svikt i kollektivtilbudet, vil vi:
- Gi deg best mulig informasjon om hva som skjer.
- Så tidlig som mulig gi deg informasjon om alternative transporter/reiseveier.
- I den grad det er praktisk mulig, sette opp alternativ transport.
Om alternativ transport ikke kan tilbys, vil vi refundere dine dokumenterte utlegg til drosje og/eller egen bil – dersom du blir mer enn:
- 20 minutter forsinket på reiser under 1 time med inntil kr 550,-
- 40 minutter forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer med inntil kr 825,-
- 60 minutter forsinket på reiser over 3 timer med inntil kr 1 100,-
Du må så snart som mulig, og senest 14 dager etter reisen, sende oss drosjeregning (originalkvittering) og oppgi hvilken bussrute, tid og sted reisegarantien søkes for. Kjører du egen bil, får du dekket turen etter statens satser for kjøregodtgjørelse.
Du skal få svar innen 3 uker på henvendelser gjort til AKT vedrørende vår reisegaranti.
Ingen plassgaranti: Merk at vi ikke har plassgaranti på våre transportmidler. Kapasiteten på linjenettet er satt opp ut fra «normalforhold» og på våre busser (og båter) kan man ikke forhåndsreservere plass. Vi kan derfor ikke forutsi hvis en avgang uventet får ekstra mange passasjerer om bord. Vi kan heller ikke på forhånd forutsi hvilke avganger som blir fylt opp på hvilke holdeplasser. Du kan derfor ikke benytte reisegarantien hvis bussen er full og du ikke får plass, når bussen kommer til din holdeplass!
Hva må du gjøre:
Du må så snart som mulig, og senest 14 dager etter reisen, sende oss drosjeregning og oppgi hvilken bussrute, tid og sted. Reisegarantien gjelder ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll, slik som ekstraordinære værforhold eller naturbegivenheter, uforutsette problemer med kjøreveien og andre trafikale forhold, offentlige påbud og forbud, streik og lockout etc. Den omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen f. eks. at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
Skjema for drosjerefusjon/egne kjørte kilometer elektronisk
Fyll ut skjema for reisegaranti elektronisk:
Reisegaranti Agder
Skjema for drosjerefusjon papirversjon (pdf)
Last ned skjema for drosjerfusjon og fyll ut:
Skjema reisegaranti Agder pdf-versjon (PDF, 524 kB)
Skjema (sammen med originalkvittering for drosje) kan sendes til:
Agder kollektivtrafikk, Tollbodgata 22, 4611 Kristiansand eller innleveres på kundesentrene i Kristiansand, Arendal eller Lyngdal. Se oversikt over kundesentre i AKT
Husk å legge ved originalkvittering for drosje og send skjemaet til oss innen 14 dager.
Reisegarantien gjelder i forhold til rutetabellen
Husk at det er rutetider i henhold til rutetabell som legges til grunn for reisegarantien, ikke sanntid. Og vær oppmerksom på at du bruker riktig rutetabell. Det er ofte egne rutetabeller i forbindelse med jul, påske og andre høytidsdager, samt på sommeren.
Transportklagenemda
Vi gjør oppmerksom på at du/dere kan få saken behandlet av Transportklagenemnda hvis du og tjenesteyter ikke blir enig i en klagesak. Har du sendt en klage til motparten, og ikke mottatt hverken midlertidig eller endelig svar innen fire uker fra klagen er sendt, kan du likevel sende saken til Transportklagenemnda. Har du fått et midlertidig svar, kan du sende klage til nemnda etter at det har gått åtte uker fra du fikk det midlertidige svaret fra selskapet.
Informasjon om nemnda og klagebehandlingen finner du/dere på nemndas nettsider: Transportklagenemnda.no
Merk! Det er ikke mulig for våre operatører på 177 å ha kunnskap om alt som skjer i trafikken til enhver tid. Derfor er reisegarantien utformet slik at det er du selv som tar beslutningen om å ta drosje eller ikke.
Hovedregelen er at Reisegarantien alltid gjelder. Refusjonen gjelder annet rutetilbud, drosje eller egen bil. Dersom avviket er forhåndsannonsert, eller du vet eller burde vite, at årsaken til forsinkelsen ikke ligger hos transportøren, kan vi ikke tilby refusjon. Reisegarantien gjelder ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll, slik som ekstraordinære værforhold eller naturbegivenheter, uforutsette problemer med kjøreveien og andre trafikale forhold, offentlige påbud og forbud, streik og lockout etc. Den omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen, f.eks. at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
Hvor gjelder garantien?
Reisegarantien gjelder på ruter utført av på vegne av Agder kollektivtrafikk. Reisegarantien gjelder ikke på ekspressbusser eller flybusser.
Reisegarantien forplikter oss til å gjøre vårt beste for at du kommer frem i rett tid. Dersom det likevel skulle oppstå forsinkelser eller annen svikt i kollektivtilbudet, vil vi gi deg best mulig informasjon om hva som skjer, og så tidlig som mulig gi deg informasjon om alternative reisemåter. I den grad det er praktisk mulig vil vi sette opp alternativ transport.
*Kjører du egen bil, får du dekket turen etter statens satser for kjøregodtgjørelse. Ved refusjon av kilometergodtgjørelse kan kun sjåføren sende inn krav dersom flere reiser sammen. Refusjonen gjelder kun kilometergodtgjørelse, ikke bompenger og parkering.
Situasjoner hvor du ikke kan påberobe deg reisegarantien
Det finnes situasjoner hvor reisegarantien ikke gjelder. Det er blant annet ved omstendigheter som busselskapet eller Agder kollektivtrafikk ikke råder over, såkalt force majeure. Det er ikke mulig for våre operatører på telefon 177 å ha kunnskap om alt som skjer i trafikken til enhver tid. Derfor er reisegarantien utformet slik at det er du selv som tar beslutningen om å ta drosje eller ikke.
Dersom du vet at du kan få god hjelp av et annet rutetilbud bør du bruke det, eventuelt i tillegg til drosje. Reisegarantien gjelder for enkeltreiser og når du har overgang i dine reiser. Du må beregne tilstrekkelig overgangstid i tillegg til nødvendig gangtid dersom det ikke er fast korrespondanse.
Reisegarantien gjelder ikke dersom det er 20 minutter eller mindre til neste avgang iht. rutetabell. Reisegarantien gjelder heller ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor vår/transportørens kontroll, slik som:
- Offentlige påbud og forbud, streik og lignende
- Naturkatastrofer
- Ekstraordinære værforhold (eks. kraftig snøfall, ras, flom eller eksepsjonelt glatt veibane)
- Veiarbeid eller uforutsette problemer med kjøreveien
- Store arrangementer eller andre trafikale forhold som berører kollektivtrafikken i stor grad
Følgeskader
Reisegarantien omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen f.eks. ved at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
Reisegarantien gjelder heller ikke ved planlagte avvik, omlegginger eller forstyrrelser i trafikken som vi har informert om i god tid. Reisegarantien gjelder heller ikke om store grupper, eksempelvis skoleklasse, ikke får plass på samme avgang. Grupper over 15 personer som reiser samlet, skal alltid forhåndsmelde reisen dagen i forveien.
Reisegarantien gjelder på ruter utført av på vegne av Agder kollektivtrafikk. Reisegarantien gjelder ikke på ekspressbusser og flybusser. Reisegarantien forplikter oss til å gjøre vårt beste for at du kommer frem i rett tid. Dersom det likevel skulle oppstå forsinkelser eller annen svikt i kollektivtilbudet, vil vi gi deg best mulig informasjon om hva som skjer og så tidlig som mulig gi deg informasjon om alternative reisemåter. I den grad det er praktisk mulig vil vi sette opp alternativ transport.
Du skal kunne stole på:
- At bussene som er omfattet av reisegarantiordningen kjører slik vi har sagt de skal kjøre:
- Alle avganger i rutehefter skal kjøres dersom ikke annet er kunngjort.
- At du skal vite hvor bussen kjører.
- Bussen skal være korrekt skiltet med destinasjon eller sted for overgang/korrespondanse.
- At du skal få informasjon på bussen:
- Bussen skal ha rutehefter for ruten bussen kjører.
- At du skal få svar når du spør på bussen:
- Sjåføren skal kunne gi deg informasjon om relevante rutetider, takster og takstregler på egen og korresponderende ruter. Ved driftsavvik som forsinkelser eller trasèavvik skal sjåføren gi nødvendig informasjon om alternative reisemuligheter når du henvender deg til sjåføren.
- At bussene skal være rene og trivelige:
- Det skal være trivelig å reise med våre busser. Bussene skal være rengjort innvendig og utvendig hver dag. Inventaret skal være helt og ordentlig..
Kundesenteret svarer: Hva gjør jeg hvis jeg blir forbikjørt på holdeplassen?
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hva du bør gjøre om du blir forbikjørt når du har gitt signal til bussjåføren.