Agder Kollektivtrafikk

Forhåndskjøp reise

  • AKT Nettbutikk

    Oppdater busskortet ditt.

    AKT Nettbutikk
  • AKT Billett-app

    Forhåndskjøp enkeltbilletter.

    AKT Billett-app
Avansert
Skjul reiseplanlegger
Spørsmål og svar om AKT Billett

Spørsmål og svar om AKT Billett

Lurer du på noe om AKT Billett? Se om du finner svaret her....

AKT Billett-appen

En mobilbillett er en elektronisk bussbillett, som er kjøpt ved hjelp av en gratis applikasjon for smartphone. 

Søk på «AKT Billett» i App Store eller Google Play.

AKT Billett kan benyttes på alle linjer i hele Agder som kjøres på oppdrag av AKT. Mobilbilletten er ikke gyldig på flybuss eller kommersielle ekspressbusser.

Alle med en smartphone, IOS eller Android, kan laste ned AKT Billett.

Du kan betale for reisen på følgende måter: Visa, MasterCard, Vipps

Etter at du har valgt riktig billett og fulgt stegene for betaling i appen, må du trykke på «Kontroll» før du går om bord på bussen. Du vil da få opp en QR-kode på mobilskjermen. Avlesning av mobilbillett om bord på bussen skjer ved at du holder mobilen inntil kortleser slik at QR-kode blir avlest/registrert.

For enkeltbilletter:

Pris fastsettes ut fra hvor mange soner du reiser i totalt (maks 6 soner). 1 sone = 1 kommune. Det er 3 alderskategorier ved kjøp av enkeltbilletter: Barn (6-17 år), voksen (18–66 år) og honnør (alle fra fylte 67 år eller med honnørkort fra NAV)

For periodebilletter:

Pris fastsettes ut fra hvor mange soner du reiser i totalt (maks 3 soner). 30-dagerbillett kan kjøpes for barn, ungdom, ung voksen, voksen og honnør. 7-dagersbillett kan kjøpes for voksen, mens 24-timersbillett kan kjøpes for barn, honnør og voksen.

 

 

Nei, med AKT Billett får du rabatt sammenliknet med å betale med kontanter eller bankkort om bord på bussen for enkeltbilletter. For periodebilletter er prisen stort sett lik prisen for å reise med periodebillett på busskort.

Det finnes en snarvei til å "rekjøpe" enkeltbilletter du har kjøpt tidligere. Under «Kjøp billett» finner du tidligere kjøpte billetter under "Mine hurtigkjøp" (som da er inaktive). Disse kan du enkelt kjøpe igjen ved å trykke på billetten og starte gjenkjøpet .

Enkeltbillett: 

Du kan kjøpe enkeltbillett for barn (6–17 år), voksen (16–66 år) og honnør (over 67 år eller med honnørkort utstedt fra NAV). Vernepliktige betaler barnepris for enkeltbillett i tjenesteperioden.

Periodebilett

Du kan kjøpe periodebillett Agder for barn (6–17 år), ungdom (18-19 år), ung voksen (20-29 år), voksen (30-66 år) og honnør (over 67 år eller med honnørkort utstedt fra NAV).

Når du kjøper enkeltbiltett AKT Billett må du ta den i bruk/aktivere den innen 7 dager. Billetten må aktiveres før du går ombord på bussen. Dette gjør du ved å klikke på «Kontroll». På en aktivert billett vises gyldighetstid, som er avhengig av hvor mange soner du skal passere. 

Ja, du videresender enkelt en mobilbillett ved å gå inn i "Meny", "Kjøp" og "Til en annen telefon". Den du kjøper billett til må ha installer AKT-Billett på sin telefon. 

Merk at det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid.  Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt.

Ja, du kan motta en AKT Billett fra en annen avsender hvis du har AKT Billett installert på din telefon. Du mottar en SMS, og velger enten å hente billetten via lenken, eller ved den oppgitte kode.

Merk at det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid.  Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt.

QR-koden vises på mobilskjermen når du har fulgt stegene i mobilappen og trykker på knappen "Kontroll". På bussen må du holde mobilen inntil vinduet i nedre del av kortleseren, slik at mobilbilletten (QR-koden) blir avlest/registrert. QR-koden og animasjon viser at mobilbilletten er aktiv og brukes ved påstigning og billettkontroll.

Ved feil på billett-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er billett-appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren

Husk å kjøpe billett før du går om bord. For å unngå at kjøpet blir utsatt til den reisende ser en billettkontrollør, har vi lagt inn en forsinkelse på 2 minutter før billetten blir gyldig. Du kan gå om bord når billetten har status "Bekreftet - Påstigning tillatt" og nedtellingen har startet.

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Merk at det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid.  Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

Slik finner du app-ID

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Det er passasjerens eget ansvar å kunne fremvise gyldig enkeltbillett/busskort, samt legitimasjon, ved billettkontroll. Brudd på disse bestemmelsene vil medføre et straffegebyr.

Appen fungerer med utenlandsk telefonnummer, og er tilgjengelig på engelsk. PayPal kan være et godt alternativ for internasjonale brukere, og kunder med iOS-enhet kan også bruke Apple Pay. Apple Pay fungerer med kort fra Apple sine samarbeidsbanker over hele verden.

Du kan kun betale med Visa og MasterCard fra disse landene:

  • Belgia
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Latvia
  • Litauen
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Slovakia
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Sverige
  • Spania
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike