Gå direkte til informasjon om:
Billettinntekter utgjør ca 1/3 av grunnlaget AKT hvert år kan kjøpe kollektivtjenester for hos busselskapene på Agder. Ditt bidrag gjennom å kjøpe billetter er derfor viktig for at vi skal kunne opprettholde nivået på kollektivtrafikken på Agder. For å sikre at alle har gyldig billett, gjennomfører vi hele året billettkontroller. Billettkontroller og gebyrer er hjemlet i våre Transportvilkår.
Billetten må være gyldig ved påstigningHar du ikke har gyldig billett vil dette kunne medføre et gebyr på kr 950,- (eller kr 750,- hvis du betaler på stedet). Hvis du forsøker å ta "screenshot" eller lignende av din mobilbillett, vil dette kunne medføre et gebyr på kr 2 000,- Du risikerer da også i tillegg politianmeldelse for dokumentforfalsking. Merk at en politianmeldelse vil kunne ha betydning for dine muligheter senere i livet. Du vil for eksempel kunne få problemer med å komme inn i enkelte land hvis du har "saker på rullebladet".
Vil du klage på gebyr du har mottatt i billettkontroll? Gå til vårt kontaktskjema
Reglene for billetter i Transportvilkårene sier at den reisende skal løse billett før eller ved påstigning og ha gyldig reisebevis under hele reisen (papirbillett, mobilbillett eller reisekort/skolekort)*. Det er den reisendes ansvar å ha gyldig betalingsmiddel ved kjøp av billett. Den reisende må selv kontrollere at han/hun har fått rett billett og vekslepenger.
Billett og eventuell dokumentasjon ved krav på rabatt skal oppbevares under hele reisen og skal vises til sjåfør og kontrolløren. Den reisende sitt ansvar for å ha gyldig billett faller bort dersom det av tekniske årsaker ikke er mulig å skaffe seg gyldig billett. Hva som er gyldig billett og dokumentasjon ved krav på rabatt fremgår av gjeldende reglement for priser og rabatter.
Reisebeviset/billetten skal oppbevares under hele reisen og helt til den reisende har forlatt transportmiddelet.
* = Enkelte reisestrekninger kan være så lange at overgangsreglene for billetter blir overskredet. Krav til gyldig billett er at billetten er gyldig ved siste påstigning på siste buss hvor du leser av billetten på bussens kortleser. Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.
Vi gjennomfører hvert år kontinuerlig billettkontroll på bussene på Agder. Billettkontroller foregår over hele fylket, på alle typer transportmiddel og ruter. Billettkontroller gjennomføres på ordinære busser og skolebusser og er basert på våre Transportvilkår.
Reise med bussene i Kristiansand/Vennesla
På bussene i Kristiansandsområdet, hvor du kan gå på bussen på begge dørene, vil de gamle kortavleserne midlertidig bli tildekket. Har du en aktivert og gyldig billett kan du bare gå og sette deg (på et senere tidspunkt vil du kunne lese av saldo og restverdi på reisekortet på kortleserne). Skal du “starte” en billett på reiskortet ditt (eksempelvis kjøpt i nettbutikken), må du lese av/starte billetten på reisekortet på den nye kortleseren ved sjåfør første gang.
Reise med bussene i resten av Agder
Utenfor Kristiansand/Vennesla, hvor du kun kan gå på bussen via fremdøren, må du lese av reisekortet på kortleseren eller vise mobilbillettens kontrollbilde/m QR-kode til sjåføren, hver gang du går på bussen. Dette gjelder også på korresponderende busser.
- Kontrollpersonale og sjåfør har rett til å kontrollere reisebevis. Passasjeren har rett til å bli behandlet respektfullt. Kontrollen kan utføres av både uniformert og sivilt personale. Kontrollpersonalet skal kunne vise legitimasjon.
- Reisende som ved kontroll ikke viser gyldig billett for påbegynt reise plikter å betale tilleggsavgift. Med påbegynt reise forstås at passasjeren er om bord i transportmidlet.
- Tilleggsavgiften er på kr 950,- (eventuelt betaling med Vipps på stedet kr 750,-). Tilleggsavgiftene er fastsatt av Samferdselsdepartementet. Dette gjelder også reisende som benytter rabatterte billetter, og som ikke kan legitimere seg/vise gyldig studiebevis. Passasjeren plikter å oppgi korrekt navn, adresse og fødselsdato. Avbrytelse av reise ved kontroll fritar ikke for tilleggsavgift.
- AKT har ansvaret for at billettutstyret er i drift. Dersom AKT er kjent med at utstyret er ute avdrift, vil det ikke bli ilagt tilleggsavgift. Ved tvil om det av tekniske årsaker ikke har vært mulig for passasjeren å skaffe seg gyldig billett, vil en eventuell tilleggsavgift først bli ilagt etter at AKT har kontrollert det konkrete utstyret og funnet det i orden på det aktuelle tidspunktet.
- Manglende innbetaling av tilleggsavgift vil bli purret opp og eventuelt innkrevet ved inkasso. For mindreårige under 18 år påløper ikke ekstra inkassokostnader, men foresatte vil kunne bli orientert om forholdet. Ved gjentatte tilfeller vil de foresatte kunne holdes ansvarlig for AKTs tap.
- Reisebevis som er forfalsket eller blir misbrukt, eller som den reisende prøver å misbruke, vil bli sperret og kan trekkes inn av kontrollør mot kvittering. Misbruk eller forfalsking av reisebevis kan medføre anmeldelse til politiet.
- Ved falsk eller forfalsket billett vil det bli utstedt gebyr på kr 2000,- og billetten inndras.
- Kjøper du billett til andre på mobilen din må dere reise sammen, slik at du kan vise fram gyldig billett for alle. Dette gjelder ikke dersom du kjøper billett til andre som hentes opp på mottakerens mobil gjennom funksjonene som finnes i mobilappen for å kjøpe billett til andre.
Nedenfor har vi samlet en del spørsmål og svar som du kan stå ovenfor ved en billettkontroll.
Har du fått et gebyr, er gebyret gyldig som billett på bussen du for øyeblikket sitter på. Hvis du skal reise videre med andre busslinjer til endedestinasjon må du løse ny, ordinær billett.
Reglene for billetter i Transportvilkårene sier at den reisende skal løse billett før eller ved påstigning og ha gyldig reisebevis under hele reisen (papirbillett, mobilbillett eller reisekort/skolekort). Dette er fordi at ved en eventuell billettkontroll ikke skal kunne vente til en ser billettkontrollørene og så kjøpe billett i ettertid. Derfor sier vi at du skal ha billetten klar, eller at du senest må kjøpe billetten hos sjåfør når du går på bussen, slik at man unngår at noen spekulerer i billettkontroll. Kontrollpersonale og sjåfør har rett til å kontrollere reisebevis og det er den reisendes ansvar å ha gyldig betalingsmiddel ved kjøp av billett. Den reisende må selv kontrollere at han/hun har fått rett billett og vekslepenger.
Enkeltbilletter
Er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune, se info i sonekartet. Eksempel: Kristiansand-Vennesla: 90 min + 30 min = 120 min (2 timer). Gjelder alle typer enkeltbilletter.
Enkelte reisestrekninger kan være så lange at overgangsreglene for billetter blir overskredet. Krav til gyldig billett er at billetten er gyldig ved siste påstigning på siste buss (hvor du leser av billetten på bussens kortleser). Du må derfor ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.
Periodebilletter
Gjelder for et ubegrenset antall reiser i gjeldende dager innenfor gyldighetsområdet og kan kjøpes enten som mobilbillett (AKT Billett) eller på reisekort. Periodebilletter er ikke gyldig på nattbuss.
Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.
Det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid. Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt for å kjøpe billett til andre. Vi ser at det ved bilettkontroll i enkelte tilfeller blir avdekket screenshot av andres billett. Bilde eller video av andres billett er ikke tillatt, da dette ikke viser om du har kjøpt billett eller ikke. Om man ønsker å overføre billetter til andre, finnes det funksjonalitet for dette i AKT Billett-appen.
Kjøper du billett til andre på mobilen din må dere reise sammen, slik at du kan vise fram gyldig billett for alle. Dette gjelder ikke dersom du kjøper billett til andre som hentes opp på mottakerens mobil.
Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.
Alle våre billetter, både på mobilbillet og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.
Vi har vektere ute for å gjennomføre billettkontroller så å si daglig gjennom hele året, men av og til intensiverer vi kontrollvirksomheten. Dette baseres blant annet på tilbakemeldinger og tips fra passasjerer, sjåfører og vekterne selv. Pandemien medførte også færre kontroller, på grunn av avstandsrestriksjoner, så derfor har vi hatt et ønske om økt synlig og uniformert tilstedeværelse for å bistå våre passasjerer og kontrollere at alle gjør opp for seg.
Det varierer litt. Får vi tilbakemeldinger om spesielle strekk, omdisponerer vi billettkontrollørene til det aktuelle området. Det er flest kontroller i Kristiansandsområdet. Her ble det i 2018 tillatt med påstigning på bakdør, og da registrerte vi en økning i antall gebyrileggelser. Her igangsatte vi avbøtende tiltak med en offensiv av kontrollvirksomheten, som igjen bidro til en nedgang i antall gebyrer
Kjøper du en billett til flere reisende i mobilbilletten din, må dere reise sammen, slik at du kan vise fram gyldig billett for alle. Dette gjelder ikke dersom du kjøper billett til andre som hentes opp på mottakerens mobil.