Gå direkte til informasjon om:
Med AKT Billett-appen er det enkelt å forhåndskjøpe periodebilletter eller enkeltbilletter. Periodebilletter har samme pris i AKT Billett og reisekort. På enkeltbilletter vil du oppnå over 40 % rabatt ved å bruke AKT Billett fremfor å kjøpe billett hos sjåfør. Visste du at du også kan se ledige el-sparkesykler i Kristiansand i appen?
Hvis du kjøper billettene dine med AKT Billett-app trenger du ikke å foreta deg noe i forhold til selve billettkjøpet fra 1. juli 2024. Du trenger heller ikke å laste ned ny app.
- Merk at du fra 1. juli ikke lenger kan lese av billettens QR-kode på billettavleseren (ved å bruke knapp for Kontroll).
- Du må nå vise mobilbillettens kontrollbilde (med QR-kode for kontrollsituasjoner) til sjåfør hvis du reiser utenfor Kristiansand/Vennesla. I Kristiansand/Vennesla kan du fremdeles benytte bakdøren hvis du har forhåndskjøpt billett i AKT Billett.
Forhåndsbetaling med AKT Billett gir deg rabatt på enkeltbillett for barn, voksen og honnør i forhold til om du hadde kjøpt enkeltbilletten ombord. For periodebillett er prisen den samme som om du hadde kjøpt periodebillett på reisekortet. Det er også mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner i appen.
Reiser du på enkeltbillett i AKT Billett oppnår du ca 40 % rabatt i forhold til enkeltbillett kjøpt ombord for:
- Barn, 6 år til og med 17 år
- Voksen, 18 år til og med 66 år
- Honnør/pensjonist, fra 67 år eller med honnørkort fra NAV
Se priser på enkeltbilletter
For deg som reiser regelmessig. Du kan kjøpe
Se priser på periodebilletter
For deg som reiser av og til i Kristiansandsregionen, kan du kjøpe Flexibilletten for Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland i AKT Billett-appen.
Les mer om Flexibillett i AKT Billett-appen
Skoleelever på videregående skole, med rett til gratis skyss, kan nå velge om de ønsker billetten på reisekort eller som billett i AKT Billett-appen
Les mer om skoleskyss til videregående skole
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvordan du betaler mobilbilletten med Vipps
Merk at det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid. Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt for å kjøpe billett til andre.
Det er mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner. Er dette et gjentakende kjøp vil du finne en liste over de sist kjøpte billettene i skjermbildet. Hvis du skal kjøpe en billett til andre for første gang velger du:
- stå i fanen for Billetter
- trykk knappen "Ny billett"
- velg “Kjøp til andre”
- deretter Enkeltbillett eller Periodebillett
overfør billetten i AKT Billett-appenGjennomfør kjøp og betaling som vanlig. Ved å bekrefte kjøpet får du opp en liste med potensielle mottakernavn hvor du kan sende billetten. Husk at mottaker må ha AKT Billett installert på sin telefon.
Gjennomfør kjøp av billett i AKT Billett-appen:
- Velg: «Ny billett»
- Velg: «Kjøp til andre»
- Velg: «Enkeltbillett» eller "Periodebillett"
- Velg: «Soner/stoppesteder og antall reisende». Her taster du inn holdeplasser som mottaker skal reise fra/til eller sonen(e)/kommunen hvor mottaker skal reise.
- Velg: «Neste»
- Bekreft og gjennomfør kjøpet med valgt betalingsmetode. Du kan betale med bankkort eller Vipps.
- Når kjøpet er gjennomført får du valg om å sende den videre.
- Her kan du skrive inn mottakers telefonnummer og sende billetten som SMS.
- Fra mottaker åpner billetten via SMS må den tas i bruk innen 7 dager. For å hente billetten kan mottaker trykke på lenken som er sendt i SMS.
- Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune.
- Periodebilletten gjelder for et ubegrenset antall reiser i 30 dager innenfor gyldighetsområdet
For å motta billett fra avsender må mottaker ha lastet ned mobilbilletten AKT Billett på sin mobiltelefon. Følg lenken til AKT Billett for å komme til nedlasting av AKT Billett.
- Trykk på lenken i mottatt SMS
- Trykk «Hent billett»
- Trykk på «Start billett nå» når du skal gå på bussen
- Trykk deretter på «Kontroll», da kommer det opp et kontrollbilde med QR kode, som du må vise til sjåføren hvis du reiser utenfor Kristiansand/Vennesla. I Kristiansand/Vennesla (på busser med påstigning på begge dører) er det bare å sette seg så lenge du har en aktivert billett.
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvordan du overfører mobilbilletten din til en ny mobiltelefon.
Spørsmål og svar om AKT Billett
Lurer du på hvordan du skal reise med mobilbilletten AKT Billett.
Fra 1. juli 2024 kan du ikke lenger lese av mobilbillettens Qr-kode på kortleserne om bord.
- Utenfor Kristiansand/Vennesla: Med periodebilletter på AKT Billett må du gå på bussen via fremdør og vise vise mobilbillettens kontrollbilde (med QR-kode for kontrollsituasjoner) til sjåføren, for å vise at billetten brukes på riktig dato/tidspunkt.
- I Kristiansand/Vennesla: På busser hvor det er tillatt å gå på via begge dører, trenger du ikke å vise aktivert billett til sjåfør ved påstigning (det er bare å sette seg), du kan også bruke bakdøren når du går på bussen. Benytter du busser med påstigning kun via fremdør internt Kristiansand må du vise billettens kontrollbilde til sjåfør. Du må alltid være beredt å vise billetten i billettkontroll.
Ja, det er mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner.
Fremgangsmåte:
- Stå i fanen for Billetter
- Trykk knappen "NY BILLETT"
- Velg "Kjøp til andre"
- Kjøp reiseproduktet du ønsker å oversende til en annen telefon/mottaker, enten enkeltbillett eller periodebillett
- Hvis dette er et gjentakende kjøp til samme mobiltelefon, kan du velge produkt og mottaker i listen som er oppgitt
- Hvis det er førstegangskjøp, søk opp mottaker/telefon til den som skal motta mobilbilletten. Gjennomfør kjøpet av billetten, trykk knapp "Neste"
- Bekreft kjøpet ved valgt betalingsmåte
Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune, se info i sonekartet. Eksempel: Kristiansand-Vennesla: 90 min + 30 min = 120 min (2 timer). Gjelder alle typer enkeltbilletter.
Periodebilletter gjelder for et ubegrenset antall reiser i gjeldende dager innenfor gyldighetsområdet og kan kjøpes enten som mobilbillett (AKT Billett) eller på reisekort.
Krav om Bank ID/3D Secure ved kjøp med bankkort
1. januar 2021 ble det iverksatt nye og strengere regler for identitetskontroll av kunder i forbindelse med bankkortkjøp over hele Europa. Målet er å beskytte kundene bedre mot bankkortsvindel, ved at kundens bank får mer ansvar for kontroll og risiko på vegne av sine kunder. Kunder kan derfor oppleve at de oftere må bekrefte sine kjøp med Bank ID. Dette er EUs nye tiltak som skal sikre transaksjonssikkerheten. Noen opplever at dette også skjer gjentatte ganger, også ved mindre beløp.
Identitetskontroll styres av bankene, ikke AKT
Det er din bankforbindelse, og ikke AKT som styrer identitetskontrollen. Det er også de enkelte bankene som bestemmer hva beløpsgrensen er for godkjenning med 3D Secure.
Kjøp av billett i AKT Billett
Du må godkjenne med Bank ID på alle kjøp over 300 kr, men det vil av og til også komme på lavere beløp. Det er din egen bank som avgjør om kjøpet må godkjennes med Bank ID og dette kan også variere fra bank til bank. AKT (eller vår underleverandør av mobilbilletten) har ingen innflytelse på hvor ofte dette vil inntre. Denne ekstra sikkerhetskontrollen kommer til å inntreffe i alle apper og nettsteder hvor du bruker betalingskort. Det er derfor ikke bare i AKT Billett du vil oppleve dette.
Selv om du har lagret betalingskortet i AKT Billett-appen og kun kjøper enkeltbilletter eller andre typer billetter med lav pris, vil du altså kunne oppleve å måtte bruke Bank ID for å få billetten.
Dette kan særlig få konsekvenser for deg om:
- Du har barn som har lagret ditt betalingskort i sin app.
- Du er vant til å bruke appen uten Bank ID og opplever at det er unødvendig mange steg for å kunne kjøpe billett
- Du ikke har Bank ID på mobilen, og kodebrikken ikke er tilgjengelig.
Da må du enten:
- Skaffe deg Bank ID på mobil.
- Benytte alternativ betalingsmåte. Merk at det kan fortsatt skje at du blir avkrevd 3-DS gjennom Vipps, PayPal eller ApplePay.
Hva er 3-D Secure (3-DS)
- 3-DS minimerer kortutsteders (bankens) risiko ved netthandel, og fungerer som en PIN-kode på nett.
- 3-DS betyr sikker identifikasjon av kortholder, dvs. eieren av betalingskort, ved nettkjøp.
- Den ekstra sikkerheten består i en ekstra sikkerhetssjekk når du betaler med betalingskort. Du får opp et nytt vindu der du skal bekrefte identiteten din via 3-DS. Den vanligste måten å gjøre dette på er via Bank ID, enten via kodebrikke og passord eller Bank ID på mobil. 3-DS minimerer bankens risiko ved netthandel, siden ingen andre enn kortholder kan bruke kortet i en sikker nettbutikk
Hva skjer i en eventuell billettkontroll når man har kjøpt en mobilbillett. Hvis du ikke kan vise billetten din, regnes det som å reise uten gyldig billett. Du kan i lenken nedenfor se hvilke krav og ansvar som stilles til deg som har kjøpt en mobilbillett i forhold til å ha tilstrekkelig batterimengde, datastrøm etc.
Betingelser for bruk av AKT Billett
Les mer om AKT Billett og personvern
Utsalgssteder for billetter
Sjekk hvor du kan kjøpe og oppdatere reiseprodukter/billetter for lokalbussene i Agder.
Hvor kan jeg kjøpe billettprodukter på Agder
Sjekk hvor du kan kjøpe og oppdatere billetter/reiseprodukt for de ordinære lokalbussene i Agder
- Ja = Førstegangsutdelelse/kjøp/oppdatering
- Nei = Ikke tilgjengelig i denne salgskanalen
Utsalgssteder for billettprodukter på Agder
*For å benytte AKT Nettbutikk må du ha et reisekort, som du får gratis på våre kundesentre