ParkeringsrestriksjonerHar din virksomhet en god parkeringsdekning for sine ansatte? Lett tilgjengelige parkeringsmuligheter på arbeidsplassen er et av tiltakene som gjør det vanskelig å endre reisevaner fra bilbruk til andre, mer grønne transportformer. Sist endret 28.10.2024 10:55 AKT Bedrift-partnerene ligger ved gode kollektivtilbudVed å redusere tilgjengeligheten av (gratis) parkeringsplasser på arbeidsplassen og innføre tiltak som gjør grønne reisealternativer mer attraktive, kan bedrifter bidra til en mer bærekraftig transportkultur blant sine ansatte.Benytt anledningen i AKT Bedrift til å gjennomgå din virksomhets parkeringspolitikk. Virksomhetene vi jobber sammen med i AKT Bedrift-prosjektet ligger ved godt utbygde kollektivtilbud.Tips og råd for ny parkeringspolitikkDet er ikke til å komme bort fra at tilgjengeligheten av gratis parkeringsplasser på arbeidsplassen i betydelig grad kan vanskeliggjøre overgangen til grønnere arbeidsreiser. Tilgjengelige parkeringsplasser er en av flere faktorer som påvirker de ansattes valg av transportmiddel. Du vil kunne møte motargumenter fra dem som forsvarer å opprettholde parkeringsplasser og som kan være med på å motvirke grønne transportvalg i din virksomhet og som du bør ta hensyn til ved uarbeidelse av ny parkeringspolitikk. Nedenfor kan du se hvorfor gratis parkering og stor tilgjengelighet på parkeringsplasser kan motvirke effekten av grønne arbeidsreiser.Nederst i artikkelen finner du noen tips til hvordan du istedenfor kan stimulere til grønne reiser, med færre eller ingen tilgjengelige parkeringsplasserParkeringsrestriksjoner Hvorfor minsker gratis parkering og stor tilgjengelighet på parkeringsplasser effekten av grønne arbeidsreiser? Gratis parkering gir økonomiske insentiver til å velge bilen Gratis parkering som et gode: Når ansatte har gratis parkering på arbeidsplassen, ser de på bilbruk som kostnadsfritt, noe som reduserer motivasjonen for å vurdere alternativer som kollektivtransport, sykling eller samkjøring. Sammenlignet med de ofte synlige kostnadene ved kollektivtransport eller andre grønne alternativer, virker bilen som et økonomisk gunstig valg.Konkurranse med kollektive tilbud: Hvis kollektivtransport eller andre grønne transportalternativer medfører utgifter (billettpriser, sykkelleie osv.) mens parkering er gratis, blir bilen en naturlig vinner for mange ansatte. Denne økonomiske ubalansen gjør det mindre sannsynlig at ansatte frivillig vil velge grønnere reisealternativer.Se hva bilen egentlig koster i vår bilkalkulator Gratis parkering gir forsterking av bilavhengighet Bilbruk som en vane: Tilgang til gratis parkering gjør det enkelt å opprettholde eller etablere en vane med å bruke bil, noe som kan skape en "komfortsone" som er vanskelig å bryte. Når ansatte er vant til å kjøre til jobben og vet at parkering alltid er tilgjengelig, er det lite insentiv til å utforske andre reisemåter.Fremming av langpendling: Gratis parkering kan også stimulere til lengre pendlerreiser, ettersom ansatte kan bo lengre unna arbeidsplassen uten å bekymre seg for parkering. Dette øker det totale bilbruken og gjør det mer utfordrende for bedriften å implementere grønne reisealternativer, siden mange ansatte kanskje bor for langt unna til å bruke sykkel eller gå. Gratis parkering reduserer kollektivtransportens attraktivitet Opplevd bekvemmelighet: Gratis parkering gjør bilbruk langt mer attraktivt fordi det oppfattes som mer fleksibelt og praktisk enn kollektivtransport, som kan innebære at du må bruke tid på å forstå rutetabeller og venting. Dersom ansatte vet at de enkelt kan parkere bilen når de ankommer arbeidsplassen, er det lite sannsynlig at de vil vurdere alternativer som krever mer planlegging og fleksibilitet.Mangel på insentiver for kollektivtransport: I tillegg til at gratis parkering stimulerer bilbruk, har ofte virksomheter ikke tilsvarende sterke insentiver for å bruke kollektivtransport eller andre miljøvennlige alternativer. Dette skaper en ubalanse i preferanser. Gratis parkering gir miljømessig overbelastning og økte miljøkostnader Økt trafikk og forurensning: Gratis parkering bidrar til økt biltrafikk, både til og fra arbeidsplassen, noe som fører til mer lokal forurensning og høyere klimagassutslipp. Dette motarbeider bedriftens eventuelle mål om å redusere sitt miljøavtrykk og kan også føre til trafikkbelastning i nærområdene. Gratis parkering som psykologisk påvirkning Parkering som en forventning: Når gratis parkering blir en standardfordel, skapes det en forventning blant ansatte om at bilen alltid skal være et tilgjengelig alternativ. Denne forventningen kan gjøre ansatte mindre mottakelige for tiltak som oppfordrer til å velge mer bærekraftige reiser, fordi de anser bilbruk som en integrert del av arbeidshverdagen. Løsninger og tiltak for å oppmuntre til grønne reiserInnføring av betalt parkering: Et tiltak som kan fremme grønnere reisealternativer er å innføre betalt parkering eller redusere antall parkeringsplasser. Dette vil gjøre bilbruk mindre økonomisk attraktivt sammenlignet med kollektivtransport eller sykkel.Incentiver for kollektivtransport og sykling: Bedrifter kan tilby subsidier for kollektivbilletter eller sykling, som kan utligne de økonomiske fordelene ved bilbruk. Ved å gjøre grønne alternativer økonomisk mer attraktive kan man redusere bilbruken.Reduksjon av parkeringskapasitet: Ved å redusere antallet tilgjengelige parkeringsplasser, spesielt gratis plasser, tvinges ansatte til å vurdere andre transportmuligheter. Dette kan kombineres med opprettelsen av egne, beskyttede sykkelparkeringer eller ladepunkter for elbiler som en del av en grønnere transportpolitikk.Samkjøringsinitiativ: En mellomløsning kan være å prioritere parkering for de som samkjører. Dette kan redusere antallet biler som brukes daglig, samtidig som man fortsatt gir en viss fleksibilitet for ansatte som trenger bil.